Ryzyko nietrzymania moczu i kału – może być częścią IBD (choroba zapalna jelit – główne postacie to choroba Crohna i wrzodziejące zapalenie jelita grubego). Nietrzymanie takie oznacza niezamierzone oddawanie stolców (kału). Niniejsza broszura ma na celu wprowadzenie do tego tematu i przygotowanie chorego fizycznie, praktycznie i emocjonalnie.

nietrzymanie-moczu

Wielu chorych po 4 miesiącach we wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

Co to jest inkontynencja jelit?


Jak wspomniano powyżej, nietrzymanie oznacza niezamierzone oddawanie stolcu lub moczu. Istnieją dwa główne rodzaje nietrzymania moczu Są to:

• Nietrzymanie moczu – tak się dzieje, gdy istnieje bardzo silne parcie na stolec, ale osoba nie korzysta z toalety
• Pasywne nietrzymanie – następuje „po cichu” – czyli bez świadomości, że stolce zostały przekazane

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Ile ludzi jest dotkniętych nietrzymaniem moczu?


Prawdopodobnie aż trzy na cztery osoby z IBD mają pewne doświadczenie w nietrzymaniu moczu. Często jest to związane z zaostrzeniem choroby, ale około jedna osoba na dziesięć wykazuje nietrzymanie moczu bez względu czy choroba jest aktywna czy nie. Ludzie, którzy doznali takiego problemu mogą bardzo niechętnie opuszczać swój dom, co może poważnie wpłynąć na możliwości pracy i działalności społecznej. Dla innych, którzy być może nie doświadczyli tego problemu, strach przed tym może powodować podobne ograniczenia.

Co powoduje nietrzymanie moczu?


Sposób, w jaki organizm kontroluje fizjologie jest bardzo skomplikowany. Problemy mogą powstać w związku z samym IBD lub w wyniku innych czynników, które mogą powodować problemy jelita grubego. Najczęstsze przyczyny nietrzymania moczu u osób z IBD to:

• „Nadaktywność” jelit lub luźne stolce, podczas gdy IBD jest aktywne (a czasem, gdy nie jest) prowadzi do biegunki. Niektórzy ludzie mają wnętrzności dużo bardziej aktywne niż inni lub są one wrażliwe.

• Zwiększona czułość części ciała, która jest związana ze stanem zapalnym. Zapalenie odbytnicy może zwiększyć poczucie pilności. W rezultacie, odbytnica staje się bardziej aktywna, spychając stolce jak tylko do niej dotrą. Jeśli stolce są luźne, a jelita są aktywne, będzie trudno kontrolować wypróżnianie.

• Uszkodzenie kontroli mięśni ma kluczowe znaczenie przy kontroli jelit. Mięśnie odbytu mogą zostać uszkodzone podczas porodu lub przez przetoki odbytu (nieprawidłowe kanały łączące tylne przejście jelita z powierzchnią skóry w pobliżu odbytu). Mięśnie mogą również zostać uszkodzone przez chirurgię przetoki lub podczas tworzenia woreczka.

• Uszkodzenie nerwów wpływa zarówno na uczucia jelit jak i utrzymanie mięśni zewnętrznych odbytu zamkniętych. Uszkodzenie nerwów może nastąpić podczas narodzin lub w późniejszym życiu.

• Operacja chirurgiczna IBD (operacja tworzenia woreczka wewnętrznego po usunięciu jelita grubego). Usuwanie części jelita lub zabieg chirurgiczny na przetoki odbytu lub ropnie, mogą zwiększyć prawdopodobieństwo nietrzymania moczu w przypadku niektórych osób.

• Ciężkie zaparcia. Niektórzy ludzie z IBD doświadczają częściej zaparć niż biegunki. Jeśli występują twarde stolce, drażnią one błony śluzowe jelit, które następnie produkują śluz. Jeżeli odbytnica jest pełna, mięśnie odbytu odpoczywają, co oznacza, że ciekły śluz może ominąć twardy stolec i wyciekać. Mogą to być mylone z biegunką. Picie wystarczającej ilości płynów może pomóc złagodzić zaparcia. Zobacz nasz arkusz informacyjny: Biegunka i zaparcia

• Podłączenia kanału odbytu z powierzchnią skóry w pobliżu odbytu. Czasem może nastąpić wyciek krwi lub śluzu, ale może dojść do wycieku fekaliów, które mogą prowadzić do nietrzymania moczu. Zobacz naszą ulotkę: Życie z przetoką, aby uzyskać więcej informacji.

Wielu chorych po 4 miesiącach we wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

Zarządzanie inkontynencją


Nie ma prostych rozwiązań problemu przeciekającego jelita, ale są rzeczy, które można wypróbować, aby kontrolować ten problem. Różne rzeczy działają na różnych ludzi. Niektóre z tych porad mogą nie być odpowiednie dla Ciebie. Ale może się zdarzyć, że będą bardzo pomocne. Wiele osób z IBD nie chce mówić o ich moczu. Ważne jest, aby wspomnieć o tym swojemu lekarzowi, aby mógł sprawdzić wszelkie powody tego stanu, a także mógł pomóc kontrolować i zarządzać objawami.

• Osoby, które muszą biec do toalety bardzo często. Musi się rozwijać zaufanie do zwieracza odbytu i mięśni, aby pomóc w rozwiązaniu tego problemu. Zobacz poniżej ćwiczenia mięśni dna miednicy

• Terapię biofeedback stosuje się jako sposób ponownego nauczenia mięśni jelit, w celu poprawy ich kontroli i zmniejszania takich objawów jak nietrzymanie moczu. Taka obróbka nie jest łatwo dostępna. Warto powiedzieć o tym lekarzowi, aby sprawdzić, czy jest on w stanie zaoferować to rozwiązanie lub może skierować pacjenta do innego szpitala lub placówki, gdzie jest ono dostępne.

• Upewnij się, że jelito jest puste. Czasem, gdy odbytnica ma stan zapalny, można nie mieć pewności, czy jelita są puste. Może to być problemem zwłaszcza dla osób z ileoanalnymi, wewnętrznymi torbami. Czasami może pomóc siedzenie na toalecie z nogami na podnóżku i popychanie mięśni brzucha (zamiast wstrzymywania oddechu i pchania)

• Mięśnie dna miednicy znajdują się między nogami i biegną od kości łonowej z przodu do podstawy kręgosłupa z tyłu. Pomóc mogą świadome ćwiczenia mięśni dna miednicy, niektóre kobiety z nich korzystają, aby wzmocnić osłabione mięśnie po porodzie. Zarówno mężczyźni jak i kobiety mogą korzystać z tych ćwiczeń, aby wzmocnić mięśnie słabnące wraz z wiekiem i kontrolować nietrzymanie moczu.

Ćwiczenia mięśni dna miednicy mogą również pomóc wzmocnić mięśnie wokół odbytu. Ważne jest, aby nauczyć się, jak wykonać ćwiczenia prawidłowo i sprawdzać od czasu do czasu, czy wciąż wykonuje się je poprawnie. Dobrym pomysłem jest poświęcanie im trochę czasu, aby wykonywać je jak najlepiej. Po praktyce powinny być one łatwe do zrobienia, gdziekolwiek jesteś. Aby wzmocnić mięśnie, należy robić coraz więcej powtórzeń. Zwiększanie ilości ćwiczeń powinno nastąpić stopniowo. Niektórzy ludzie uważają również, że łagodne ćwiczenia takie jak pływanie i pilates mogą przyczynić się do wzmocnienia mięśni dna miednicy.

• Ludzie doświadczający biegunki lub luźnego stolcu często stwierdzają, że najlepszym rozwiązaniem jest branie leków przeciwbiegunkowych. Odradza się jednak branie tych leków przy IBD, szczególnie jeśli występuje nagłe pogorszenie UC. Dzieje się tak, ponieważ istnieje ryzyko efektów ubocznych, w tym rozszerzenie okrężnicy (w przypadku toksycznych gazów trawiennych, które utykają w okrężnicy i pęcznieją) związane z przyjmowaniem tych leków. Tak więc w zależności od stanu, nie należy przyjmować żadnych leków bez uprzedniej konsultacji z lekarzem. Zobacz nasz arkusz informacyjny: Mdłości i zaparcia

• Jedzenie i picie. Niektórzy ludzie uważają, że zmiana diety pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia biegunki i nietrzymania moczu. Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, zobacz naszą ulotkę: Mdłości i zaparcia.

Wyrażenie „kolka żołądkowa” odnosi się do fali (zwanej „perystaltyką”), która porusza się w dół przez cały brzuch, kiedy tylko przełkniemy jedzenie lub picie. Jedzenie porusza się wzdłuż przez jelita. Dla niektórych osób z IBD, odpowiedź ta może być bardzo silna i może doprowadzić do niemal natychmiastowej konieczności korzystania z toalety. W rezultacie, wiele osób z IBD unika jedzenia, zwłaszcza jeśli ma zamiar opuścić dom.

Wydaje się to sensowne, ponieważ zmniejsza się prawdopodobieństwo dostępu do WC z dala od domu. Ale oznacza to również, że wiele z nich przeżywa dzień bez wystarczającej ilości energii i składników odżywczych, aby zachować zdrowie. Nasza broszura zawiera więcej informacji i wskazówek na temat zdrowego odżywiania podczas IBD. Niektórzy ludzie mogą kontrolować swoje jelita poświęcając wystarczająco dużo czasu na jedzenie, a następnie korzystając z toalety kilka razy, aby upewnić się, że jelito grube jest całkowicie puste przed wyjściem z domu. Aby uniknąć kolki należy upewnić się, że jelita są puste.

Kontrolowanie gazów


Kontrolowanie gazów jest często najtrudniejszym aspektem kontroli jelit. Większość sugestii przedstawionych powyżej odnosi się do kontroli stolcu. Te same ćwiczenia i procedury mogą być również przydatne w kontrolowaniu gazów. Wiele osób uważa, że dieta ma duży wpływ na to, ile gazu produkują jelita i jak one pachną. Wpływ produktów spożywczych różni się między ludźmi, więc warto eksperymentować samemu, aby w ogóle wyeliminować gazy. Jeśli jest obecny stan zapalny jelit, może być trudno odróżnić stolec od gazów. Może wystąpić wiele „fałszywych alarmów”, co wymaga częstych wizyt w toalecie, ponieważ kiedy wydaje Ci się, że to tylko gaz i podejrzewasz, że możesz bezpieczny wypuścić gazy, okazuje się, że również przeszedł jakiś luźny stolec. Jesteś o wiele bardziej świadom funkcji swojego organizmu, niż ludzie wokół ciebie. Większość ludzi puszcza gazy 10-20 razy dziennie. W rzeczywistości większość ludzi nawet nie zauważa puszczania gazów. Zobacz naszą ulotkę: wzdęcia i wiatry, aby uzyskać więcej informacji na temat kontroli gazów.

 

Pozbycie się zapachu


Jeśli jesteś zaniepokojony zapachem, możesz użyć sprayu neutralizującego, ponieważ pomaga on wyeliminować nieprzyjemne zapachy, a nie tylko je maskować. Dostępne są m.in. Neutradol Spray oraz Smell Stop, jednak tylko na receptę. Istnieją dezodoranty, które przeznaczone są dla osób ze stomią, mogą być one również odpowiednie.

Produkty i porady, które mogą pomóc

Nie ma aż tak wiele produktów przeznaczonych specjalnie do nietrzymania moczu, ale poniżej znajdzie się kilka wskazówek na temat dostępnych produktów, które mogą pomóc.

• Pieluchy i spodnie – Wiele spodni przeznaczonych jest do nietrzymania moczu, więc ludzie często uważają je za zbyt grube i nieporęczne. Jednak istnieją pewne pieluchy dostępne online, które mogą być odpowiednie. Pieluchy te mogą pomóc ograniczyć zabrudzenia i chronić skórę przed bólem. Dla cięższych przypadków lub regularnego nietrzymania moczu można uzyskać większe pieluchy lub specjalnie zaprojektowane wyściełane spodnie, które zapobiegają wyciekom. Mogą one być dostępne bezpłatnie na NHS – skontaktuj się z lekarzem rodzinnym, aby uzyskać więcej informacji na ten temat. Możesz dostać jakieś darmowe próbki ze strony internetowej producenta. Jeśli nie jesteś w stanie uzyskać bezpłatnej dostawy, istnieje wiele firm z usługi wysyłkowej.

• Korek analny – jest włożony do tylnego fragmentu ciała, gdzie rozpręża się i zapobiega wyciekom. Może być utrzymywany przez okres do 12 godzin, choć wiele osób uważa, że jest to niewygodne i irytujące. Musi być założony przed wypróżnieniem, więc nie nadaje się, jeśli często się poruszasz. Porozmawiaj ze swoim lekarzem, jeśli myślisz o użyciu takiego korka, ponieważ nie jest on odpowiedni dla każdego.

• Kliniki wstrzemięźliwości – Jeśli chcesz osobistą pomoc i poradę, warto rozważyć wizytę w klinice wstrzemięźliwości. [[]] Firmy produkujące akcesoria do pielęgnacji stomii często służą przydatnymi informacjami.

 

Wychodzisz?


Doświadczanie ‚wpadek’ może być bardzo kłopotliwe. Planowanie z wyprzedzeniem powinno pomóc i dać poczucie pewności z dala od domu. Następujące wskazówki mogą okazać się przydatne:

• Zestaw awaryjny. – Zapas pieluch, spodnie, bezalkoholowe, mokre chusteczki, worki na odpady (do przewozu zabrudzonych spodni), małe lusterko (przydatne, aby sprawdzić czystość), kilka klamerek, aerozol neutralizujący zapach i krem, jeśli jest się podatnym na ból skóry. Można na wszelki wypadek również mieć ubranie na zmianę w bagażniku samochodu

• Odzież – należy nosić spodnie lub spódnice, które są łatwe do ściągnięcia, np. z gumką w talii lub na rzepy zamiast przycisków. Kobiety mogą uznać za wygodniejsze noszenie spódnicy, a także zapasowej pary rajstop.

• Karta „nie można czekać”. – Jeśli jesteś członkiem klubu chorych na chorobę Crohna w Wielkiej Brytanii, możesz nosić kartę, która wyjaśnia innym, że ze względu na chorobę trzeba skorzystać z toalety w trybie pilnym. Może być to pomocne, jeśli jest długa kolejka do toalety.

• Podróżowanie samochodem – wiele osób, które doświadczają nietrzymania moczu, planują swoje podróże uwzględniając WC. Pomaga to łagodzić niepokój, chociaż nietrzymanie moczu może nadal występować. Istnieje wiele aplikacji z mapami WC dostępnych w Internecie, które mogą pomóc w planowaniu podróży.

• Podróżowanie komunikacją miejską – Korzystanie z transportu publicznego może być prawdziwym wyzwaniem dla tych, którzy potrzebują łatwego dostępu do toalety. W przypadku podróży na długich dystansach, większość autobusów ma teraz toalety na pokładzie, można sprawdzić które na: www.nationalrail.co.uk.

• Klucze radarowe – mogą okazać się pomocne w celu uzyskania dostępu do toalety publicznej dla osób niepełnosprawnych z Disability Rights. Są również podręczniki lokalizacji do około 9000 toalet na terenie Wielkiej Brytanii. Można również zakupić klucz radarowy w lokalnej radzie

„Mam kilka małych strategii, takich jak noszenie małej torby ze wszystkimi moimi przedmiotami awaryjnymi, aby być przygotowanym na wszelkie nieprzewidywalności. ”

Wyjeżdżasz?


Jeśli wybierasz się na pobyt z dala od domu, powinieneś też pomyśleć o pościeli i pralni.

• Ochrona łóżka – ręcznik lub lekki materac należy umieścić pod tobą w łóżku. Istnieje również kilka firm internetowych, które oferują jednorazowe prześcieradła ochronne na łóżko.

• Pralnia – Sprawdź obecność pralni przed podróżą. Przydatne mogą być detergenty i składane wieszaki, ponieważ by może trzeba będzie zrobić ręczne pranie

• Podróż samolotem. – Jeśli to możliwe, poproś o miejsce przy przejściu w pobliżu toalety. Weź mały zapas wszystkiego, czego potrzebujesz w bagażu podręcznym. Trzeba sprawdzić u przewoźnika, czy spray neutralizujący jest dopuszczalny. Jeśli pacjent ma stomię, upewnij się, czy masz nożyczki. Mogą one nie być akceptowane.

 

Czysta skóra


Jeśli ktoś nie trzyma moczu lub doświadcza częstego wypróżnienia, może doświadczyć odparzeń od czasu do czasu, które mogą być zarówno nieprzyjemne i stresujące. Aby uzyskać więcej informacji na temat sposobów leczenia odparzeń, zobacz naszą ulotkę: Mdłości i zaparcia.

 

Radzenie sobie ze stresem


Niektórzy ludzie z IBD czują, że stres odgrywa dużą rolę w ich objawach. Badania wskazują również na to, że stres może powodować nawroty choroby lub pogorszenie objawów. Prawie każdy, niezależnie od tego, czy ma IBD czy nie, może doświadczyć „motylków” w żołądku i czuć niepewność, jeśli jest w sytuacji nerwowej. Jeśli jesteś niespokojny o objawy w pracy, możesz porozmawiać ze swoim pracodawcą o swoim stanie. Mamy dwa arkusze informacyjne, które przedstawiają więcej szczegółów na ten temat i mówią jak radzić sobie z IBD w pracy: Warto prowadzić pamiętnik, aby zobaczyć, kiedy objawy są gorsze i czy jest to związane ze stresującymi wydarzeniami. Może się okazać, że zmniejszenie stresu rozwiąże wiele problemów.

Możesz samodzielnie wypracować własne techniki relaksacyjne i łagodzące stres, takie jak uczenie się, kiedy należy powiedzieć „Nie” osobom oferującym dodatkową pracę i podczas nacisków związanych z rodziną. Rozmowa o tym, jak się czujesz może również pomóc. Możesz porozmawiać z doradcą zawodowym. Możesz także porozmawiać z kimś, kto rozumie, co to znaczy mieć IBD. Oferujemy poufną usługę słuchania, która jest prowadzona przez wolontariuszy z doświadczeniem z IBD i którzy są przeszkoleni w udzielaniu wsparcia emocjonalnego. Możesz rozmawiać z innymi ludźmi z IBD i dzielić się doświadczeniami na forum.

 

Ćwiczenia mięśni na miednicy


• Usiądź wygodnie z kolanami lekko rozstawionymi.

• Teraz wyobraź sobie, że próbujesz powstrzymać wiatry przechodzące przez jelita. Aby to zrobić, trzeba ścisnąć mięśni wokół odbytu.

• Spróbuj ściskać i rozluźniać mięśnie tak mocno, jak to możliwe. Powinieneś być w stanie poczuć ruchy mięśni. Twoje pośladki, brzuch i nogi nie powinny się poruszać.

• Należy zdawać sobie sprawę, że skóra wokół odbytu jest unoszona do góry, a następnie opada w stronę fotela. To ćwiczenia na mięśnie zwieracza odbytu. Nie ma potrzeby wstrzymywania oddechu, gdy zaciskasz mięśnie.

• Po mocnym zaciśnięciu mięśni prawdopodobnie nie będziesz w stanie utrzymać tego stanu bardzo długo. Można więc ściskać je łagodniej (spróbuj ściskać je w połowie drogi do maksimum).

Porównaj długość z jaką można trzymać je teraz z długością przy sile maksymalnej.

Należy robić ćwiczenia polegające na szybkich skurczach i relaksie tak szybko, jak to tylko możliwe. Przydatne wtedy, kiedy trzeba bardzo szybko uaktywnić mięśnie

Jak ćwiczyć mięśnie dna miednicy:


• W pozycji siedzącej, stojącej lub leżącej z kolanami lekko rozstawionymi. Powoli zaciskać mięśnie odbytu tak mocno, jak to tylko możliwe. Trzymaj przez co najmniej 5 sekund, a następnie odpocznij przez co najmniej 10 sekund.

• Powtarzaj co najmniej 5 razy. Następnie, aby pracować nad wytrzymałością mięśni, spróbuj:

• Zaciskać mięśnie do około połowy maksymalnej siły. Zobacz, jak długo możesz trzymać je w tym stanie. Następnie odpocznij przez co najmniej 10 sekund.

• Powtórz przynajmniej 5 razy

 

Jak kontynuować ćwiczenia miednicy:


• Zaciskanie mięśni tak szybko i mocno, jak to tylko możliwe, a potem relaks. Zobacz, ile razy można to zrobić zanim Ci się znudzi.

• Wykonuj te ćwiczenia tak mocno, jak to tylko możliwe i tak długo, jak to tylko możliwe co najmniej trzy razy dziennie. Ponieważ mięśnie z czasem stają się silniejsze, niedługo okaże się, że możesz wykonywać te ćwiczenia dłużej niż 5 sekund i że możesz robić więcej powtórzeń.