Rola cynku we wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego

Czy masz wystarczająco dużo cynku?

Cynk jest pierwiastkiem śladowym i niezbędnym mikroelementem dla ludzi. Niezbędnymi mikroelementami są witaminy i minerały, które są wymagane w niewielkich ilościach dla organizmu dla optymalnego zdrowia. Ponieważ organizm nie jest w stanie zsyntetyzować tych mikroelementów, niezbędnym źródłem jest pokarm.

W początkowym okresie trawienia jony cynku uwalniają się z pokarmu, a następnie są wchłaniane w jelicie cienkim. Około 70% cynku w krążeniu wiąże się z albuminą białka krwi. Wszelkie warunki, które zmieniają stężenie albumin, mają zatem drugorzędny wpływ na poziom cynku w organizmie. Niski poziom albuminy występuje w warunkach, w których organizm nie wchłania i nie trawi białka w prawidłowy sposób, takich jak choroba Leśniowskiego-Crohna lub celiakia , lub w chorobach, w których duże ilości białka są tracone z organizmu w wyniku biegunki. Wątroba syntetyzuje albuminę, więc każda postać zapalenia lub choroby wątroby może również negatywnie wpływać na poziom cynku.

Około połowa całego cynku wydalanego z organizmu występuje w przewodzie żołądkowo-jelitowym. Niektóre enzymy trzustkowe są bogate w cynk, w tym insulinę. Niektóre choroby i zaburzenia żołądkowo-jelitowe, takie jak wrzodziejące zapalenie okrężnicy, choroba Leśniowskiego-Crohna i zespół krótkiego jelita, mogą zwiększać prawdopodobieństwo niedoboru cynku. Objawy wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i choroby Leśniowskiego-Crohna zwykle obejmują biegunkę i ból brzucha. Ponieważ zwiększona ruchliwość zmniejsza skuteczność trawienia i wchłaniania, ciężka biegunka może prowadzić do złego wchłaniania wszystkich składników odżywczych, w tym cynku. Próba uniknięcia objawów chorobowych związanych z jedzeniem może również wpłynąć na ilość żywności, którą konsumenci chcą konsumować, co dodatkowo zwiększa ryzyko wystąpienia braków.

Naukowcy odkryli, że zwierzęta z niedoborem cynku wymagają podawania 50% więcej pokarmu, aby uzyskać taki sam przyrost masy jak u zwierząt z odpowiednią ilością cynku. Sugerują, że ludzie mogą reagować na niedobór cynku w podobny sposób.

Jakie są funkcje cynk?

– wspomaga aktywność licznych enzymów
– jest niezbędny do funkcjonowania układu odpornościowego i gojenia się ran
– pomaga w syntezie DNA i rozwoju reprodukcyjnym
– bierze udział w  czuciu smaku i węchu
– reguluje produkcję, przechowywanie i uwalnianie insuliny
– pomaga wytwarzać aktywną formę witaminy A
– pomaga w funkcjonowaniu tarczycy

Cynk w organizmie

Cynk obecny jest we wszystkich narządach, tkankach, płynach i wydzielinach w organizmie, ale większość cynku (83%) występuje w mięśniach szkieletowych i kościach. Gdy spożycie cynku jest niewystarczające, stały poziom utrzymuje się w mięśniach szkieletowych, skórze i sercu, podczas gdy poziom cynku w kościach, wątrobie i jądrach spada. Ponad 100 specyficznych enzymów wymaga obecności cynku do swojej prawidłowej funkcji Organizm nie jest w stanie przechowywać nadmiaru cynku, dlatego wymagane jest ciągłe przyjmowanie pokarmu.

Diagnostyka niedoboru

Trudno jest dokładnie zmierzyć poziom cynku osoby ze względu na rozkład pierwiastka w ciele. Przed postawieniem diagnozy lekarze biorą pod uwagę czynniki ryzyka (takie jak niewystarczające spożycie kalorii i obecność chorób przewodu pokarmowego), objawy niedoboru cynku oraz wyniki konkretnych badań laboratoryjnych (krew i / lub mocz) w celu określenia poziomu cynku . W zależności od ciężkości niedoboru, lekarz może zalecić suplementację cynku na poziomie wyższym niż zalecany podstawowy. Wszystkie osoby powinny skonsultować się ze swoim lekarzem przed przyjęciem jakichkolwiek nowych suplementów.

Objawy niedoboru cynku

  • utrata apetytu
  • zaburzona odporność
  • wypadanie włosów
  • opóźnione dojrzewanie płciowe
  • utrata masy ciała
  • opóźnione gojenie się ran
  • nieprawidłowe czucie smaku
  • umysłowy letarg
  • zaburzony wzrost i rozwój niemowląt, dzieci i młodzieży
  • zwiększona częstość występowania i częstość zakażeń w wieku dziecięcym, takich jak biegunka i zapalenie płuc, które mogą prowadzić do zwiększenia wskaźnika śmiertelności
  • zaburzenia ciąży

Źródła cynku

Dieta: Cynk występuje w różnych stężeniach w różnych produktach spożywczych. Produkty zwierzęce mają szczególnie wysokie stężenia, szczególnie w narządach i miąższu wołowiny, wieprzowiny, drobiu, ryb i skorupiaków (ostrygi zawierają więcej cynku na jedną porcję niż jakakolwiek inna żywność!), a mniejsze ilości możemy odnaleźć w jajach i produktach mlecznych. Fasola, orzechy i płatki śniadaniowe są innymi popularnymi źródłami cynku w diecie północnoamerykańskiej.

Suplementy: Cynk jest również dostępny jako suplement diety w postaci własnej lub jako składnik multiwitaminy. Różne postacie powszechnie występujące w suplementach obejmują glukonian cynku, siarczan cynku i octan cynku, które różnią się ilością cynku pierwiastkowego.

Produkty lecznicze: Cynk jest powszechnym składnikiem wielu dostępnych bez recepty produktów, w tym pastylek do ssania gardła, płynów i aerozoli do nosa.