Ludzie z zapaleniem jelit, które występuje w chorobie Crohna i wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego, często zgłaszają uczucie wzdęcia. Wiele osób też martwi się o nadmiar gazu i skutki tego, takie jak bulgotanie w brzuchu i wiatry. Ten arkusz informacyjny odpowie na niektóre z pytań najczęściej poruszanych przy wzdęciach i wiatrach. Zawiera również sugestie i wskazówki niektórych ludzi, przydatne w zarządzaniu tymi objawami.

wzdecia

Wielu chorych po 4 miesiącach we wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

Co powoduje wzdęcia?


Istnieje kilka możliwych wyjaśnień na powstawanie wzdęć i wiatrów. Główną przyczyną wzdęć są gazy. Gaz może być uwięziony w żołądku i jelitach, wtedy powoduje wzdęcia lub może zostać wydalony jako wiatr (gazy jelitowe). Zobacz więcej na ten temat poniżej. Wzdęcia są również częstym objawem zespołu drażliwego jelita. Jest to osobny stan, ale zarówno wrzodziejące zapalenie jelita grubego jak i choroba Crohna są związane z większym ryzykiem wystąpienia zapalenia jelit. Na przykład, atak wrzodziejącego zapalenia jelita grubego może powodować drażliwe objawy jelitowe, w tym wzdęcia, które mogą trwać przez kilka miesięcy. Sugerowano, że wzdęcia są bardziej prawdopodobne przy zaparciach. Tłuste jedzenie może opóźnić opróżnianie żołądka, a także może powodować wzdęcia i dyskomfort. Wzdęcia mogą też wystąpić, jeśli masz zrosty (blizny) w wyniku poprzedniego zabiegu.

Co powoduje gazy?


Gaz w jelitach przy stanach zapalnych jest normalny. Wszyscy produkują kilka litrów gazu dziennie poprzez normalne procesy trawienia. Niektóre z nich są ponownie wchłaniane do krwiobiegu i w końcu wydychane, reszta ma zostać usunięta jako wiatr. Większość z nas zapewne produkuje wiatry średnio 15 razy dziennie, nawet jeśli nie jesteśmy tego świadomi. Jedną z możliwych przyczyn nadmiaru gazu jest połykanie powietrza podczas jedzenia, picia lub rozmowy (aerofagia). Niektóre pokarmy i napoje gazowane mogą również przyczynić się do tego stanu. Palenie może również przyczynić się do ilości powietrza, którą połykamy.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Niektórzy ludzie połykają powietrze jako nerwowa reakcja. Nadmiar gazu może być również spowodowany przez zwykłe bakterie w okrężnicy, które produkują zbyt dużo gazu, podczas rozbijania niektórych pokarmów. Pokarmy zawierające węglowodany złożone, na przykład warzywa, takie jak fasola, kapusta i brukselka, są trudne do strawienia dla ludzkiego organizmu. Są one podzielone przez bakterie produkujące gaz. Pokarmy, które zawierają sorbitol czy słodzik, mogą powodować podobne problemy. Słabe wchłanianie pokarmu przez jelita (często powszechne w chorobie Crohna) oznacza, że więcej strawionego pokarmu dochodzi do okrężnicy, gdzie bakterie trawiące produkują jeszcze więcej gazu.

Badania wykazały, że osoby z chorobą Crohna są bardziej narażone na nietolerancję laktozy niż osoby z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego lub populacja ogólna Nietolerancja laktozy (trudności z trawieniem laktozy – cukru w mleku) może powodować gaz. Nietolerancja laktozy jest spowodowana brakiem enzymu laktazy w jelicie, co oznacza, że organizm nie może rozbić laktozy. Zamiast tego jest poddawana fermentacji przez bakterie wytwarzające gaz w okrężnicy. Stwierdzono również, że niektórzy ludzie mają po prostu więcej bakterii niż inni, lub bakterie produkują więcej gazu.

Wielu chorych po 4 miesiącach we wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

Jak można zmniejszyć nadmiar gazu?


Niestety, nie jest to prostym rozwiązaniem – co jest skuteczne dla jednej osoby, może nie działać na drugą. Jednak niektórzy ludzie znaleźli następujące pomocne pomysły:

Pomyśl o tym, jak jesz

• tworzenie relaksującej atmosfery podczas jedzenia czy napięcie nerwowe w godzinach posiłków może wpływać na trawienie

• jedz małe, regularne posiłki (może 5-6 dziennie). Puste jelita produkują więcej wiatru.

• niektórzy ludzie uważają, że jedzenie dużych posiłków późno w nocy sprawia, że czują się nieswojo. Jeśli okaże się że masz podobnie, spróbuj zostawić dłuższy czas między jedzeniem i snem, żeby sprawdzić, czy to pomaga.

• jedz powoli, a usta mniej zamknięte, aby uniknąć połytkania powietrza z jedzeniem i upewnij się, że żujesz każdy kęs.
Unikaj pokarmów, które mogą mieć wpływ na żołądek, takich jak fasola, cebula, kalafior, rośliny strączkowe i pełnoziarniste – są dobrze znane jako „gazowe”. Mimo że coś produkuje dużo wiatru u jednej osoby, może nie produkować u drugiej.
Można również spróbować uniknąć:

• żywności z wysoką zawartością tłuszczu i jaj – to może wytworzyć zły zapachu gazu.

• wyrafinowanych i słodkich pokarmów, zwłaszcza tych, które zawierają sorbitol – sztuczny słodzik.

• gorącego i pikantnego jedzenia, zwłaszcza jeśli nie jesteś do tego przyzwyczajony.

• żywności o wysokiej zawartości błonnika z otrębów (na przykład ciemnego chleba i niektórych zbóż).

• warzyw surowych, szczególnie jeśli masz chorobę Crohna i zwężenia w jelicie. Gotowanie warzyw pomaga rozbić włókna, które mogą pomagać w trawieniu, a poprawiają objawy wzdęcia i wiatry.

• niektórych węglowodanów, które są gotowane. Np. ziemniaki lub makaron i gotowane produkty, które są spożywane po podgrzaniu, takie jak gofry ziemniaczane i frytki z pieca. Musisz wiedzieć, czy masz nietolerancję lub jesteś wrażliwy na niektóre środki spożywcze. Jeśli masz problem ze stwierdzeniem, które pokarmy powodują wzdęcia i wiatr, możesz prowadzić dziennik żywności przez tydzień lub dwa. Zanotuj wszystko, co jesz, pijesz i jak to wpływa na Twoje samopoczucie.

Warto eksperymentować poprzez wycinanie z jadłospisu niektórych pokarmów przez krótki okres czasu (4-6 tygodnie), aby zobaczyć, czy to pomaga. Jednak należy pamiętać, że wycinanie szeregu produktów spożywczych może oznaczać niedobór cennych składników odżywczych. Jest to ważne, jeśli chcesz utrzymać dobrą, zbilansowaną dietę. Porozmawiaj ze swoim lekarzem aby sprawdzić, czy nie potrzebujesz zwrócić się do dietetyka, zwłaszcza jeśli chcesz spróbować tego przez dłuższy termin lub szerzej wykluczyć coś z diety.

Konsultacja z lekarzem jest również dobrym pomysłem, jeśli istnieje podejrzenie nietolerancji laktozy. Istnieje kilka typów i poziomów tolerancji i prawidłowa diagnoza jest niezbędna w celu określenia właściwego rozwiązania. Niektóre osoby z zespołem jelita drażliwego odkryły, że jedzenie produktów z niską zawartością FODMAP pomaga zmniejszyć wzdęcia i wiatr. FODMAP jest skrótem dla grupy cząsteczek spożywczych, znanych jako ulegające fermentacji węglowodany, które występują w produktach spożywczych, takich jak owoce, pszenica i produkty mleczne. Cząsteczki te są trudne do prawidłowego trawienia, a niestrawione przechodzą do jelita, gdzie działają one jako źródło pożywienia dla bakterii.

Bakterie trawienia FODMAPs mogą powodować objawy, takie jak wzdęcia i wiatry. Wycinanie FODMAPs z żywności złagodzi te objawy, a wiele osób ze stanem zapalnym jelit odkryło, że dieta o niskiej FODMAP jest szczególnie przydatna. Badania sugerują, że osoby z nieaktywną formą zapalenia jelit. Jednak dieta FODMAP jest dość restrykcyjna i trudna do naśladowania, więc jeśli chcesz jej spróbować, należy uzyskać pomoc dietetyka w celu zapewnienia, że nie przegapi się ważnych składników odżywczych.

Picie:

• Pij dużo wody, najlepiej 2 litry dziennie u kobiet i 2,5 litra dziennie u mężczyzny, co jest też zależne od wieku, klimatu, aktywności fizycznej i stanu indywidualnego. Warto sprawdzić ze swoim lekarzem, ile wody należy pić.

• Unikaj kofeiny w kawie, herbacie i coli. Można zamiast tego spróbować bezkofeinowej kawy, herbaty z mięty pieprzowej, zieloną herbatę lub herbaty ziołowe i owocowe.

• Unikaj gazowanych napojów, ponieważ zawierają one gaz.

• Napoje alkoholowe mogą również zwiększyć ilość produkowanego gazu.

• Należy unikać picia przez słomkę, gdyż może to powodować połykanie powietrza.
Inne wskazówki

• Staraj się unikać stresu, który może sprawić, że weźmiesz łyk powietrza. Kiedy jesteś spięty, ćwicz powolny oddech.

• Unikaj siedzenia przez dłuższy czas. Jeśli siedzisz w pracy, rób regularne przerwy (co najmniej raz na godzinę), aby rozprostować nogi i brzuch.

• Należy starać się regularnie ćwiczyć, aby poprawić pracę jelit, na przykład, skuteczny może być krótki spacer po jedzeniu.

• Delikatnie, ale stanowczo, masuj brzuch od prawej do lewej, aby uwolnić uwięzione wiatry.

• Ćwicz ćwiczenia zwieracza, aby pomóc w niekontrolowanym upływie wiatrów.

• Noś ubrania, które nie są zbyt mocno opięte wokół talii, ponieważ mogą one zwiększyć presję na brzuch i utrudnić normalne przechodzenie wiatrów.

 

Jak mogę się pozbyć zapachu?


Często jesteśmy o wiele bardziej wrażliwi na nasze własne zapachy niż inni ludzie. Jednakże, jeśli chodzi o zapachy, pomocne mogą być niektóre porady:

• Staraj się upewnić, że jesteś w pokoju dobrze wentylowanym.

• Wykorzystaj lekkie świece, aromaterapię (spróbuj lawendy lub olejku cytrynowego) lub kadzidła.

• Niektórzy ludzie uważają, że odświeżacze powietrza w aerozolu mogą pomóc maskować zapach. Spróbuj odświeżacza, który uwalnia zapach w regularnych odstępach czasu.

• Zastosuj neutralizujące spraye lub żele, które pomagają wyeliminować zapachy, zamiast je maskować.

• Używaj bielizny, która absorbuje gaz.

• Użyj siedziska z opcją filtru gazu.

 

Co jeszcze może złagodzić objawy?


Niektórzy ludzie odkryli, że leki ziołowe są pomocne w zmniejszeniu wiatrów. Należy poinformować lekarza, jeśli pacjent przyjmuje jakiekolwiek leki ziołowe. Poniższe propozycje nie zostały naukowo udowodnione, ale może warto ich spróbować.

• żele Aloe Vera

• tabletki węglowe

• sok żurawinowy

• natki pietruszki

• napary ziołowe, takie jak rumianek, koper lub mięta pieprzowa

Niektórzy ludzie uważają, że simetikon pomaga na wzdęcia i wiatry. Symetykony to anty-pieniące środki, które rozpraszają maleńkie pęcherzyki uwięzionego wiatru. Może występować bez recepty w produktach takich jak tabletki Wind-Eze WindSetlers. Niektórzy pacjenci z zespołem drażliwego jelita stwierdzili, że pewne probiotyki są pomocne w zmniejszeniu wzdęć i wiatrów.

Probiotyki są mieszaniną żywych „przyjaznych” (korzystnych) bakterii. Można je znaleźć w niektórych napojach, fermentowanych jogurtach lub w postaci tabletek. Potrzebne są dalsze badania na temat ogólnej skuteczności probiotyków i czy pomagają one zmniejszyć wzdęcia i wiatry u osób z zapaleniem jelit. Jeśli zastanawiasz się nad podjęciem probiotyków, skonsultuj się z lekarzem.